Decydując się na prowadzenie własnej działalności na pierwszy plan wysuwa się sprzedaż. Czy to usług czy też produktu, to właśnie
wyniki sprzedaży decydują o zyskach, jakie będzie przynosiła firma. Czy warto zatrudnić handlowca?
Człowiek od wszystkiego jest do niczego
Właściciele mniejszych firm często chcą obcinać koszty, zatrudniając jednego pracownika, który będzie obsadzał kilka stanowisk
jednocześnie. Pomijając fakt, iż jest to nie do końca sprawiedliwe względem pracownika, warto zastanowić się, czy jedna osoba jest w
stanie poradzić sobie w kilku różnych dziedzinach. Człowiek powinien być w pracy skupiony na jednym, jasnym celu. Jeśli osoba
prowadząca dział obsługi klienta dostanie za zadanie sprzedaż usług – jest w stanie je wykonać, ale jej działania nigdy nie będą tak
skuteczne jak handlowca, nastawionego wyłącznie na pozyskiwanie klientów! Pomijając już fakt, iż handlowiec posiadający jeszcze
inną funkcję w firmie, nie będzie w stanie umawiać się na wiele spotkań biznesowych dziennie. Skutecznej sprzedaży nie da się
nauczyć “ot tak”, bo szef kazał. Jest to długi i mozolny sposób oparty na licznych kursach oraz metodzie prób i błędów.
Handlowiec – mobilny czy stacjonarny?
Nie od dziś wiadomo, że trudno jest zdobyć zaufanie klienta, wyłącznie poprzez kontakt telefoniczny lub mailowy. To właśnie spotkania
twarzą w twarz pozwalają zdobyć zaufanie. Sprzedaż usług na zasadzie call center zwykle jest kojarzona z naciąganiem i oszustwem.
Zatrudniając profesjonalnego handlowca, ma on szansę dotrzeć do większej liczby klientów, właśnie poprzez umawianie się na
indywidualne spotkania.
Sztuka perswazji – sztuczki profesjonalisty!
Osoba specjalizująca się w handlu, powinna sztukę perswazji mieć w małym paluszku. Nie polega ona wyłącznie na mówieniu tego, co
klient chce usłyszeć. Perswazja to szereg gestów, sposób poruszania się, siedzenia, patrzenia, a nawet modulacji głosu. Dobry
handlowiec to taki, który zanim jeszcze otworzy usta, zyskuje sympatię rozmówcy. Jednocześnie ważne jest, aby perswazja wynikała
wyłącznie ze szczerości. Okłamywanie klientów dla własnych korzyści może przynieść więcej strat niż przychodu, a ponadto psuje
reputację firmy.
Zalety zatrudnienia handlowca w firmie:
- większa liczba klientów
- wzrost ilości stałych, zaufanych klientów
- budowanie pozytywnych relacji nie tylko z klientami, ale także innymi firmami
- odciążenie innych pracowników z funkcji handlowej
- posiadanie w zespole komunikatywnej, znającej wiele technik sprzedaży i potrafiącej prowadzić negocjacje, osoby
Handlowiec w firmie – czy są jakieś wady?
Jedyną wadą, która nasuwa się w odpowiedzi na to pytanie jest koszt. Im bardziej doświadczona osoby, tym z większym kosztem
zatrudnienia trzeba się liczyć. Zważywszy jednak na to, że właśnie dział handlowy odpowiada za zwiększenie sprzedaży
usług/produktu, a tym samym przychodu firmy – koszty zatrudnienia dobrego handlowca z pewnością zwrócą się w przyszłości. Do wad
można zaliczyć jeszcze poszukiwania odpowiedniej osoby na to stanowisko, gdyż z początku ciężko zweryfikować, czy dana osoba jest
kompetentna – zatrudnienie wymaga okresu próbnego.