Ofert pracy w call center nie brakuje, a co więcej, kandydaci mogą liczyć na stosunkowo elastyczne zatrudnienie i dobre zarobki. Jak wygląda praca w call centre i kto może ją podjąć?
Zakres obowiązków w call center
Na początek warto zacząć od krótkiego wyjaśnienia, co to jest call center i kto może podjąć się pracy w tej branży? Otóż call center to nic innego, jak firma bądź wyszczególniony w niej dział, które zajmują się sprzedażą telefoniczną, choć w dzisiejszych czasach należałoby już powiedzieć, że sprzedażą za pośrednictwem kanałów zdalnych.
Jeszcze jakiś czas temu pracownicy call center sprzedawali produkty lub usługi głównie przez telefon, dziś jednak często obsługują również czaty, profile na portalach społecznościowych czy skrzynkę mailową. Okazuje się bowiem, że sposobów na dotarcie do klienta jest znacznie więcej, a dodatkowo wiele osób przestało już odbierać połączenia od nieznanych numerów.
Jak wygląda praca w call center?
Najczęściej pracownicy zobowiązani są do wyrobienia norm sprzedażowych, od których zależy ich ostateczne wynagrodzenie. Za sprzedanie poszczególnej ilości produktów czy usług mogą otrzymać premię w różnej wysokości. Co więcej, dbają oni o pozytywne relacje z klientami, budując przy tym markę. Obecnie pracownik call center w Poznaniu nie tylko dzwoni do klienta, ale również odbiera od niego połączenia, gdy wystąpią jakiekolwiek problemy z produktem, bądź zapytania z jego strony. W praktyce zakres obowiązków pracowników poszczególnych call center jest różny, w zależności od profilu działalności konkretnych firm oraz ich polityki. Niektóre bowiem wyodrębniają call center oraz dział obsługi klienta, inne zaś łączą te dwa działy w jeden.
Kto może pracować w call center?
Kto może podjąć zatrudnienie w call center w Poznaniu? Wiadomo już, co to jest call center, zatem pierwsze wnioski dotyczące idealnego kandydata do pracy nasuwają się same. Otóż pracownik call center musi być osobą ambitną, która nie boi się nowych wyzwań, a także kontaktów z klientem. Nie jest tajemnicą, że musi być ona odporna na stres i potrafić pracować pod presją czasu. Klienci są bowiem różni – jedni wręcz rzucają słuchawką, inni zadają niewygodne pytania, a jeszcze inna grupa klientów chętnie wdaje się w rozmowę z konsultantem, która niekoniecznie obraca się wokół sprzedawanego produktu. Dobry pracownik call center musi mieć podejście do każdego typu klienta, z którym spotyka się na co dzień.
Praca w call center, paradoksalnie, nie wymaga większego przygotowania merytorycznego. Nowo przyjęta osoba dowiaduje się bowiem wszystkiego w ramach szkoleń. Na nich też poznaje techniki sprzedaży, których znajomość okazuje się być bardzo przydatna w codziennej pracy. Niemniej jednak okres wdrożeniowy to czas intensywnej nauki, podczas którego trzeba skupić się przede wszystkim na zdobywaniu wiedzy.
Praca w call center – opinie
A jaki są opinie dotyczące pracy w call center? Spotkać się można z dwoma, skrajnymi wręcz stanowiskami. Jedni uważają, że praca w call center daje im możliwość rozwoju i bezpieczeństwo finansowe, inni zaś, że jest niezwykle stresująca i nie pozwala zarobić zbyt wiele. Skąd taka rozbieżność?
Przede wszystkim stąd, że do pracy w call center często trafiają przypadkowe osoby, które nie do końca są przekonane do podjęcia zatrudnienia w sprzedaży. To zaś sprawia, że wykonują one swoje obowiązki automatycznie, bez większego poświęcenia.
Tymczasem to właśnie zaangażowanie pozwala osiągać oczekiwane rezultaty finansowe. Nie jest tajemnicą, że pracownicy call center mogą zarabiać naprawdę dobrze, lecz z drugiej strony ich wynagrodzenie wcale nie musi być wyższe niż najniższa krajowa. Wszystko zależy od osiąganych efektów, a więc i przekraczania kolejnych progów sprzedażowych. Praca w call center rzeczywiście jest stresująca i wymaga dużego skupienia, dlatego też nie każdy może ją podjąć. Należy o tym pamiętać szczególnie dlatego, że ofert pracy na infolinii nie brakuje, podczas gdy w innych branżach bywa z tym różnie. Jeśli kandydat nie czuje się dobrze w sprzedaży, to praca w call center nie będzie miała większego sensu.